Γνωριμία με τα εκπαιδευτικά συστήματα της ΕΕ μέσα από το ευρωπαϊκό έργο LECOLE
Στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ KA2 “Learners as Co- creators of their own Learning”, το EELI ταξίδεψε στη Ρίγα της Λετονίας, μαζί με εκπαιδευτικούς και λειτουργούς από το Υπουργείο Παιδείας της Πορτογαλίας, καθώς και καθηγητές από το Πανεπιστήμιο του Ελσίνκι. Ένας βασικός πυλώνας του προγράμματος είναι η ανταλλαγή πρακτικών και η γνωριμία με τα εκπαιδευτικά συστήματα των συνεργαζόμενων χωρών και με αυτόν τον σκοπό επισκεφτήκαμε σχολεία κι εκπαιδευτικούς φορείς της Λετονίας. Ήταν μια μοναδική εμπειρία γνωριμίας με τον τρόπο που λειτουργούν οι σχολικοί κι εκπαιδευτικοί φορείς στη χώρα και σίγουρα είδαμε πρακτικές που θα θέλαμε να εφαρμόσουμε και στη χώρα μας.
Ο στόχος του έργου LeCoLe ήταν να διερευνήσει την εμπειρία και τις βέλτιστες πρακτικές των χωρών-εταίρων για την υποστήριξη της ενεργού συμμετοχής των μαθητών (τόσο των μαθητών όσο και των δασκάλων) στον σχεδιασμό, την υλοποίηση και την αξιολόγηση της μαθησιακής διαδικασίας στο σχολείο και πέρα από αυτό, προκειμένου να γίνουν συν- δημιουργοί της δικής τους μάθησης στο πλαίσιο της διαδικασίας συνεργατικής μάθησης.
Η ποικιλομορφία και η πολυπλοκότητα των μαθητών, ο γρήγορος ρυθμός ζωής, οι συνεχείς αλλαγές και ο τεράστιος όγκος πληροφοριών θέτουν αυξανόμενες απαιτήσεις στους εκπαιδευτικούς προκειμένου να παρέχουν αποτελεσματική παιδαγωγική και διδασκαλία, να επικυρώνουν και να ενσωματώνουν τη γνώση και την εμπειρία των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία και έτσι να δημιουργούν χωρίς αποκλεισμούς, υγιεινό, φιλόξενο, παραγωγικό, συνεργατικό, «το να κάνεις λάθη είναι εντάξει» το κλίμα στην τάξη. Για να ανταποκριθούν σε αυτές τις απαιτήσεις οι εκπαιδευτικοί πρέπει να υιοθετήσουν νέες επαγγελματικές πρακτικές, δεξιότητες και ικανότητες, καθώς και να επανεξετάσουν τη νοοτροπία τους ως προσωπικότητες, επαγγελματίες και πολίτες. Ταυτόχρονα, οι εκπαιδευόμενοι πρέπει να αναλάβουν μεγαλύτερη ευθύνη για τη μάθησή τους, να είναι πιο επιδέξιοι και φωνητικοί στην παρουσίαση των ιδεών τους. Τόσο οι δάσκαλοι όσο και οι μαθητές πρέπει να βελτιώσουν την ικανότητα και τα κίνητρά τους να συνεργάζονται για να κάνουν τις επιλογές όσον αφορά το τι, πότε και πώς θα συμπεριλάβουν στη διαδικασία διδασκαλίας-μάθησης. Οι σύγχρονοι μαθητές χαρακτηρίζονται από αυτόνομο, ανεξάρτητο και με αυτοπεποίθηση, αλλά ταυτόχρονα, συχνά στερούνται δεξιοτήτων συνεργασίας και αυτοέκφρασης. Η πλειονότητα των σχολείων εξακολουθεί να προσφέρει κυρίως παραδοσιακή διδασκαλία, όπου όλοι οι μαθητές έχουν τα ίδια καθήκοντα και εργάζονται ατομικά σύμφωνα με τις οδηγίες του δασκάλου. Για να κάνουμε τη μάθηση πιο αποτελεσματική, ενδιαφέρουσα και ελκυστική για τον εκπαιδευόμενο, πρέπει να βρούμε απαντήσεις στις ερωτήσεις «Πώς να κάνουμε τους μαθητές να παρακινηθούν και να ενδιαφέρονται για αυτό που συμβαίνει στην τάξη; Πώς να ενσωματώσετε τις γνώσεις και τις δεξιότητες των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία; Πώς να προωθήσετε τη συμμετοχή των μαθητών και την επιθυμία να είναι υπεύθυνοι για τη μάθησή τους; Ποιος είναι ο ρόλος των εκπαιδευτικών και ποιες ικανότητες και χαρακτηριστικά πρέπει να διαθέτουν για να προάγουν τη μάθηση των μαθητών και της δικής τους μάθησης; Πώς να συνδέσετε τη μάθηση στην τάξη με τον έξω κόσμο – γεγονότα και διαδικασίες στην τοπική κοινότητα και παγκοσμίως; Πώς να προχωρήσουμε προς πιο ουσιαστική και σκόπιμη μάθηση;»
Για την επίτευξη αυτού του στόχου, η κοινοπραξία δημιούργησε ένα ψηφιακό αρχείο σχετικά με τη συνδημιουργία στη διαδικασία διδασκαλίας-μάθησης εντός και εκτός της τάξης και συμπεριέλαβε podcast, συνοδευόμενα από ένα εκπαιδευτικό πακέτο εργαλείων. Η σειρά podcast στοχεύει στην ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών, στην αύξηση των γνώσεών τους και στην εμβάθυνση της κατανόησής τους για πολλαπλούς τρόπους διδασκαλίας και μάθησης που υποστηρίζουν την ενεργό εμπλοκή των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία και σε διαφορετικά πλαίσια.
Όλα τα podcast είναι διαθέσιμα στις γλώσσες των εταίρων και στα αγγλικά, και μπορείτε να τα ακούσετε στο spotify.com και στο youtube.com.
Τα θέματα που πραγματεύονται είναι τα ακόλουθα:
α. Συνδημιουργία στην Ιρλανδική Μετα-Δημοτική Εκπαίδευση
β. Συνδημιουργία στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
γ. Πώς οι Εκπαιδευτικές Τεχνολογίες μπορούν να υποστηρίξουν τη Συνδημιουργία
δ. Διεπιστημονικότητα για Συνδημιουργία στα σχολεία
ε. Προώθηση της συμμετοχής στα κοινά στη διαδικασία διδασκαλίας-μάθησης
ζ. Αυτοδιευθυνόμενη Μάθηση και Συνδημιουργίας
η. Χρήση Πολιτιστικών Εμπειριών ως Πηγής στη Διαδικασία Σπουδών
Ακολουθήστε τους παρακάτω συνδέσμους για να τα ακούσετε!
https://open.spotify.com/show/3i7gaXoxnGm7fF9JLBsrp6
https://www.youtube.com/@projectlecole
Εδώ μπορείτε να βρείτε την έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε κάθε χώρα, καθώς και συμπληρωματικά υλικά σχετικά με τα podcast: https://lecole.hi.is/complementary-material/